شیوۀ درستِ مطالعه کردن، از نگاه شمس تبریزی
نفع در این است که لقمهای خوردی، چندانی صبر کنی که آن لقمه نفع خود بکند، آنگاه لقمۀ دیگر بخوری.
حکمت این است و همچنین در استماع و حکمت.
اگر من در این علمهای ظاهر شروع کردمی، تا یک درس را اِتقان نکردمی [ = خوب یاد نمیگرفتم]، به دیگری شروع نکردمی؛ مثلاً این که چندین گاه میخواند، بر این هیچ نتواند شکال گفتن و زیادت کردن؛ از بهر آنکه چون این درس مُخَمَّر [ = پخته] نشده باشد، چنانکه همۀ فواید و اشکالات که مولانا فرمود، توانم اعاده کردن، فردا هرگز درس نگیرم. همان درس را بازخوانم.
کسی که یک مسأله را مُخَمَّر کند چنانکه حق آن است، بهتر باشد از آنکه هزار مسأله بخواند خام.
(مقالات شمس تبریزی، تصحیح دکتر محمدعلی موحد، صص ۱۳۸-۱۳۷)