اطلاع‌رسانی درمورد کلاس شرح داستان دقوقی و ابدال

داستان دقوقی و ابدال یکی از رازآلودترین و شگفت‌آورترین داستان‌های مثنوی است و مولانا در آن مباحث بسیار مهمی را مطرح کرده است. موضوع اصلی این داستان رابطۀ تسلیم و رضا با دعا است. به نظر مولانا، عارفانی که به مقام رضا رسیده‌اند، دعا را بوالفضولی در کار خدا می‌دانند و هیچ‌گاه برای دست‌یابی به خواستۀ خودشان دعا نمی‌کنند.

گذشته از این موضوع مهم، مولانا بیش از هفتاد موضوع عمیق عرفانی، اخلاقی، روان‌شناختی و فلسفی دیگر را هم در لابه‌لای این داستان زیبا طرح کرده است؛ مسائلی از قبیل: دوزخِ اوصاف بودنِ عشق، عشق آگاپه‌ای، رابطۀ جزو و کل، تفاوت مِثل و مثال، جستجوی اولیای حق، تصعید رذائل نفسانی، تحلیل رابطۀ موسی و خضر، یگانگی اولیای حق، بی‌اعتنایی مردم به اولیای راستین حق و جذب شدن آنها به مدعیان دروغین، چشم‌بندی خدا، تفاوت‌های عارفان و بیماران روانی، اولیای مشهور و اولیای مستور، رهایی یافتن از سیطرۀ زمان، رابطۀ زمان و رنج، تفسیر عرفانی نماز، تفاوت کورچشمی و کوردلی، حسام الدین چلپی، حسادت، خودبزرگ‌بینی، دعای بی‌خودانه، آخربینی و دوراندیشی، طلب و نهایتاً تفاوت دلِ راستین و دل دروغین.

گذشته از این موضوعات مهم و جالب، داستان دقوقی داستانی دوصدایی است و مولانا در آن اجازه داده است که دو صدای کاملاً متفاوت، با رسایی و بلندی تمام، شنیده شوند؛ یکی صدای عارفانی که دعا را اعتراض به خواست خدا می‌دانند و آن را روا نمی‌شمارند و دیگر صدای عارفانی مانند دقوقی است که عاشقانه و بی‌خودانه دعا می‌کنند و از خدا حاجت می‌خواهند. مولانا این داستان را چنان هنرمندانه سامان داده و چنان غیر منتظره آن را به پایان رسانده است که خواننده را سراپا غرق حیرت می‌کند، به گونه‌ای که نمی‌داند باید با کدام صدا هم‌داستان و هم‌سو شود.

تا کنون دو دوره از شرح داستان دقوقی و ابدال در مؤسسۀ لغت‌نامۀ دهخدا برگزار شده است. به یاری خدا دورۀ سوم شرح داستان دقوقی، به همت مؤسسۀ سپهر خرد و اندیشه برگزار می‌شود. فایل‌های دو دورۀ قبل، به رایگان در اختیار اعضای کلاس قرار می‌گیرند. لازم است دوستان عزیزی که در دوره‌های گذشته حضور نداشته‌اند، این شانزده سخنرانی، به ویژه سه سخنرانی اول را گوش کنند، تا با آمادگی بیشتری در کلاس حاضر می‌شوند.

این برنامه روزهای سه‌شنبه، ساعت پنج بعدازظهر، به شکل مجازی، در فضای اسکای روم، برگزار می‌شود. لطفاً برای اطلاعات بیشتر دربارۀ این دوره، به پوستر زیر نگاه کنید. برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر، با شماره تلفن ۰۹۰۲۷۹۶۵۰۸۹ (خانم باریکانی) تماس بگیرید.

امیدوارم این کلاس برای همه‌ی ما مایه‌ی رشد و آگاهی باشد.

دوره شرح داستان دقوقی و ابدال

با دیدگاهتان به اثربخشی متن کمک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *