سمینار «تفاوت‌های انسان طبیعی و انسان روان‌رنجور»

بسیاری از انسان‌ها با خودِ واقعیِ خویش در تماس نیستند و به جای توجه به نیازها و مسائلِ خودِ واقعی، به ارضای نیازها و حلِ مسائلِ خودِ غیرواقعی‌شان می‌پردازند. این امر به نوبۀ خود، باعث دور شدنِ آنها از حقیقتِ وجودِ خویش می‌شود و زندگی‌شان را در گردابی از ناخشنودی و اندوه فرومی‌برد. آنها نهایتاً به جایی می‌رسند که این مصراع مولانا وصف حال‌شان می‌شود: «زین دو هزاران من و ما، ای عجبا من چه منم»؟ این سرگردانی در میان من‌های گوناگون، روابط‌شان را مختل می‌کند، آرامش‌ را از آنها می‌گیرد و حتی سلامت جسمی‌شان را به خطر می‌اندازد.

بدون تردید شناختِ درست این پدیده و ریشه‌ها و نشانه‌های آن دارای اهمیت فراوانی است و زمینه را برای درمان آن فراهم می‌آورد. کتاب «روان‌شناسیِ رنج»، از دکتر آرتور آنو یکی از بهترین کتاب‌هایی است که دربارۀ روان‌رنجوری نوشته شده است. این استاد دانشمند، پس از سال‌ها پژوهش و تأمل دربارۀ روان‌رنجوری، مأخذی معتبر برای، بررسی این مسألۀ مهم و درمان آن، در اختیار علاقه‌مندان قرار داد‌ه‌اند. از نظر ایشان، روان‌رنجوری درواقع خروج از وضعیت طبیعی و افتادن در دامِ خود غیرواقعی است. می‌توان گفت انسان‌های روان‌رنجور زندگی غیر طبیعی دارند؛ بنابراین درمانِ روان‌رنجوری درواقع به معنی «طبیعی شدن» است. به همین سبب ایشان نام بخشی از کتاب خود را «در راه طبیعی شدن» گذاشته‌اند. مطالب این بخش به قدری جالب و سودمند است که دریغم آمد آنها را با دوستان عزیزم در میان نگذارم.
به یاری خدا، در یک سمینارِ چهار ساعته که به همت خانۀ فرهنگی مولیان برگزار می‌شود، دربارۀ «تفاوت‌های انسان طبیعی و انسان روان‌رنجور» صحبت می‌کنیم و طی هفده فقره، مسائل مهمی مانند «رفتار طبیعی و رفتار دفاعی، تلاش و تقلا، رنج، معنای زندگی، روابط انسانی، آرامش و خشنودی، احساس گناه، زیستن در زمان حال، احساس اهمیت و ارزشمندی، نیازهای طبیعی، منِ واقعی و منِ دروغین» را بررسی می‌کنیم.

این سمینار، نه تنها برای افراد مبتلا به روان‌رنجوری، بلکه برای عموم کسانی که عمیقاً احساس پوچی و بی‌معنایی می‌کنند و زندگی آنها با درد و رنج می‌گذرد و نیز برای کسانی که دغدغۀ خودشناسی دارند، سودمند است. آشنایی با این مطالب می‌تواند عموم مخاطبان را با لایه‌های پنهان و زوایای پوشیدۀ وجودشان آشنا کند و آنها را به یک زندگانیِ طبیعی‌تر و سالم‌تر راهنمایی کند.

برای آگاهی بیشتر از جزئیات این سمینار، به اطلاعیۀ زیر نگاه کنید. به خاطر شرایط کرونایی و محدودیت فضا، حدود پانزده نفر از دوستان، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، می‌توانند به شکل حضوری در این سمینار شرکت کنند و بقیۀ دوستان، از داخل و خارج کشور، به صورت مجازی ما را همراهی می‌کنند.

با دیدگاهتان به اثربخشی متن کمک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *